Saturday, February 20, 2010




پیشنهادی کلیدی برای بهبود روش امتیاز دهی لينکها دربالاترین جهت نیل به دمکراسی ایده ال!

در فرم کنونی امتیازات داده شده به یک لینک تنها مجموع امتیازات مثبت و منفی نمایش داده میشود در حالیکه اگر در کنار علامتهای مثبت و منفی تعداد رای های موافق و مخالف هم نمایش داده شود ارزش واقعی امتیاز بهتر معلوم میشود .

به طور مثال اگر لینکی با امتیاز ۲۵۷ رای را در نظر بگیریم میتوان سه حالت مختلف را برسی کرد :

حالت اول اینکه این لینک ۲۵۷ رای مثبت گرفته و صفر رای منفی ، حالته دوم ۲۷۸ رای مثبت و ۲۱ رای منفی ، و حالت سوم ۴۱۵رای مثبت و ۱۵۸ رای منفی. در هر سه حالت فرم کنونی نمایش امتیاز تنها امتیاز مجموع یعنی ۲۵۷ رو نشون میده در حالی که این سه حالت بطورکلی از یک جنس نیستند وبعضاً تفاوت ماهیتی دارند، چرا؟ جواب خیلی ساده است:

"برای وضوح بیشتر روی تصویر کلیک کنید"

حالت اول موضوعی است که ۲۵۷ نفر بر سر آن موتفق القول هستند و مناقشه ای نیست، حالت دوم حالت متداولی است که موضوعی با ۲۷۸ رای مثبت و تعداد محدودی، ۲۱، نظر مخالف امتیاز ۲۵۷ بدست میاره، در حالیکه حالته سوم حالت بسیار متفاوتی با دو حالت قبل است: در این حالت موضوعی مطرح شده که ۴۱۵ رای موافق داره و این ۴۱۵ نفر تعداد بسیار قابل توجهی هستند اگر چه ۱۵۸ نفر هم رای مخالف دارند و در نهایت امتیاز نهایی باز همون ۲۵۷ میشود.


در این حالت سوم موضوعی مطرح شده است که بسیار جای تآمل دارد که بر خلافه حالت اول که عده ای بر سر موضوعی متفق القول هستند اینجا موضوعی است که هر دو گروه مثبت و منفی زیاد هستند و نظرات هر دو گروه میتواند درست باشد علی رغم اینکه امتیاز نهایی به نفع گروه مثبتها است. در هر صورت اگرگروه
۴۱۵ نفر درست بگویند این موضوع دارای ۴۱۵ رای مثبت است و قابل مقایسه با ۲۵۷ رای مثبت نهایی نیست و اگر ۱۵۸ نفر درست بگویند که هیهات است زیرا ما اصلاً به این ۱۵۸ نفر بهايی نداده ايم و تنها آراء مجموع نهایی ۲۵۷ را نمایش داده ايم.


در نهایت این پیشنهاد یادآور این نکته است که، اصولاً در تحلیل جوامع دموکراتیک در کتابهای جامعه شناسی همواره به این نکته کلیدی اشاره میکنن که دموکراسی در یک جامعه وقتی به ایده ال خودش نزدیک میشه که تقابل افکار وجود داشته باشه، هر چه نظرات مخالف، بیشتر باهم برخورد کنند نتیجه بدست آماده ناشی از رای گیری دموکراتیک به حقیقت نزدیک تر است. یا حتی از زبان پیامبر اکرم هم اینو شنیدیم که میفرماید:

اختلاف فی امتی رحمة (اختلاف در میان پیروان من رحمت است).

1 comment:

  1. سلام، تا زمانی که در سایت بالاترین امکان ارسال نظر و .. وجود ندارد و مدیران این سایت هم به ایمیلهای مربوط بی اعتنا هستند صحبت درباره دمکراسی در این سایت بی معنی است.

    ReplyDelete